Proč

Krásný energický den,

Chci inspirovat milion lidí k přechodu na elektromobil a čistou energii, a zde je můj příběh.


Váš potomek, nově sám rodič, někdy po roce 2030:
Tati, ty jsi taky ještě dlouhé roky jezdil dieselovým autem i když jsi věděl, že ty zplodiny způsobují třeba rakovinu nebo astma, my je v kabině auta inhalujeme a že to vypouštění COprokazatelně přispívá ke klimatickým změnám? Teď máme stále častěji ta nesnesitelná letní vedra, požáry, záplavy, v zimě sotva vidíme sníh a migrace z neobyvatelných států světa se začíná vymykat kontrole.“
Vy: „Počkej, takhle to nemůžeš brát, po bitvě je každej generál, většina lidí přece jezdila na naftu nebo benzín. My jsme si mysleli, že to jsou jen řeči vědců a té Gréty. A vůbec, osobní auta byla jen malá část znečištění, co všechny ty námořní tankery, uhelné elektrárny a krávy…“

Mně více než stačilo žít dva a půl roku v Nanjingu, 13 milionovém industriálním městě na jihovýchodě Číny a každý den na vlastní oči vidět, cítit, jíst a pít toxiny silně znečištěného životního prostředí, kdy se i 30x překračovaly normy toho, co je v Evropě bráno jako pro zdraví limitní. Měl jsem často černé svědomí, kam že jsem to vzal svoji rodinu s dvěma malými dětmi. Nejednoho z mých čínských kolegů, bylo jich ke stovce, věkem 25 až 35 let, sužovala silná astmata, nádory, neplodnost nebo potraty.

Když jsme se v roce 2012 vrátili zpět na Moravu, vážil jsem si toho, že vidíme modrou oblohu nad hlavou, dýcháme svěží vzduch, pijeme čistou vodu z kohoutku a jíme zdravé potraviny – věci, které bereme jako naprostou samozřejmost. O kvalitní veřejné zdravotní péči, vzdělávání a fungující demokracii nemluvě.

Proč bývala Čína (a ostatní rychle se rozvíjející země) tak silný znečišťovatel? Protože vyrábí spoustu spotřebního zboží od levných cetek až po high-tech elektroniku, které my tak rádi a ve velkém nakupujeme. Protože v raných fázích šla po hospodářském růstu a pozvednutí životní úrovně miliardy lidí. Péče o životní prostředí přichází na řadu až s životní úrovní, kdy mají lidé základní potřeby uspokojeny. Dnes Čína instaluje více fotovoltaik a větrných elektráren než celý zbytek světa dohromady.

Smutnou realitou je, že v přepočtu na hlavu je Česko větším znečišťovatelem než Čína. A jestli je někdo skutečným leaderem na poli efektivní adopce elektromobility, tak je to vedle Norska, většiny EU (Česko a Slovensko jsou zcela na chvostu), nebo Spojených států právě Čína, která je největším producentem i trhem elektromobilů a baterií na planetě.

Stěhujeme se do měst a „trápí“ nás starosti prvního světa: dojíždění v zácpách, stres v práci, hypotéka, věčný boj s přibývajícími kily, bolavá záda, nedostatek spánku, kam letos poletíme 2x na dovolenou, na jakou škol(k)u nám vezmou děti, jakou kupu krámů jim koupíme k narozkám / Vánocům, když už všechno mají, jestli pořídit větší SUV ať se do něj se všemi těmi krámy 2x ročně pohodlně vejdeme, závislost na elektronice / masáži (sociálních) médií, …

…úplně jsme se ve městech odtrhli od přírody, jejích cyklech, zákonitostech, energii a rozmarech. Ztratili jsme pokoru a moudrost, že to, co zasejeme, to taky sklidíme, nebo taky mnohem méně, protože přišly povodně, sucha nebo nemoci... Nemáme ponětí, odkud se bere ta voda v kohoutku, jídlo v supermarketu, plyn na topení, elektřina na svícení, nafta do auta nebo kerosin do letadla. Je nám to jedno, my máme svých starostí dost.

A když je pak ve vyspělém světě, jehož je bohatnoucí Česko nyní jednoznačně součástí v dobrém i špatném, většina populace takto apatická — té populace, která spotřebovává obrovské množství energie jak přímo, tak přes spotřební zboží — tak se nám exponenciálně rozjíždí spirála klimatických změn a nezvratných procesů, které těžce pocítí na svém zdraví a kvalitě života generace po nás.

Posledních 200 let, od dob industriální revoluce, se napříč kontinenty, hlavně v Evropě, Severní Americe a Asii, k Zemi chováme velice macešsky. Spotřebováváme bezhlavě ukrutným tempem všechna fosilní paliva a uvolňujeme do atmosféry bambiliony CO2.

Možná svítá paprsek naděje, že díky COVIDu, válce na Ukrajině, a (energetické) krizi začneme být pokornější a přehodnotíme styl života, a sním spojený konzum.

Musí to tak být?


Najednou mi bylo jasno, že chci chováním naší rodiny co nejméně znečišťovat životní prostředí, ke kterému jsme, ruku na srdce, rozhodně jako typická střední třída svým konzumem přispívali.

Od návratu z Číny v roce 2012 jsem neletěli jako rodina letadlem. Postavili jsme (vlastníma rukama, na konci obce, na půdě po předcích, už v roce 2004) nízkoenergetický rodinný dům s výhradně podlahovým topením. Kondenzační kotel jsme na jaře 2021 nahradili tepelným čerpadlem pro topení i ohřev vody. Na podzim a na jaře topíme pouze v krbu, odpadním dřevem ze zahrad (dřevo jsme nekoupili od roku 2005). Máme 6 m3 rezervoár na dešťovou vodu a vlastní studnu k zavlažování. Máme dva komposty. Třídíme bio odpad, plasty, papír, hliník, sklo, baterie, prošlá léčiva, železo a elektro odpad. Používáme jen přírodní čistící a prací prostředky. Svítíme pouze LED světly, používáme pouze spotřebiče s nejnižší spotřebou elektřiny a vody. Zásadně nekupujeme balené nápoje či vodu - kohoutková voda nemá chybu. Na jaře a na podzim uklidíme asi 1,5 km silnice v obci kolem našeho domu od stovek kilo odhozených odpadků, pneumatik, či matrací. Snažíme se nekupovat zbytečné krámy, ale mohli bychom dělat víc.

Nejvíc by efektivně pomohlo omezit jízdy autem. Se ženou oba auto 3 až 5x týdně používáme, což je v kontextu mé profese investora do technologických startupů a ženiny výuky na vysoké škole a „managementu“ příměstské domácnosti o třech ve školním věku, s rozestupem dva a devět let, bez aut těžko představitelné (jak typická výmluva, že…). Najezdíme dohromady ročně až 40 tisíc km včetně dvou zahraničních dovolených, čímž jednoznačně jasně významně individuálně přispíváme ke znečištění. Vědomě jsme tedy používali co nejmenší moderní úsporná benzínová auta (Nissan Micra, Mercedes B, Fabia III, VW Beetle, občas Škoda Yeti) a na dovolenou dáme na střechu rakev – prostě fakt není kvůli 15 dnům v roce potřeba pořizovat velké MPV nebo SUV, protože máme přece velkou rodinu, a pak v něm drtivé procento jízd jezdit sami. Jsem s tímhle názorem ve své „sociální bublině“ hodně osamocen.

Ještě významnějším krokem ke snižování ekologické stopy je využívání čisté energie. Hned po návratu z Číny v roce 2012 jsem oslovil dodavatele fotovoltaických systémů ohledně elektrárny na střechu našeho domu, ale tehdy to ještě pro nás nedávalo smysl vhledem k topení, ohřevu teplé vody a vaření plynem a spotřebě elektřiny v podvečer a v noci. Bylo mi doporučeno počkat na roky 2018-2020, kdy bude vyřešeno bateriové ukládání elektřiny a výrazně klesnou ceny panelů. Plus jsem se díval na tehdejší nabídku elektromobilů a ta malá „trojčata“, co ujela 80-100 km a stála přes 800 tisíc, mě neinspirovala ani k návštěvě autosalonu – to bylo fakt pro nadšené pionýry elektromobility, všechna čest.

Psal se březen 2018 a já střádal plány, že v roce 2020 pořídíme fotovoltaiku na střechu a do garáže Škoda Vision iV.

Jeden večer volá kamarád, že má dnes půjčenou Teslu S, jestli se nechci svézt. Jasně! Nejdřív mě nenechal řídit a pobaveně si vychutnal můj úžas spolujezdce z brutálního zátahu, rekuperace, plynulosti a ticha elektromobilu. Pak jsem asi dva týdny na to viděl inzerát na Fiat 500e jako nejlevnější vstupenku do světa elektromobilů. A už ve mně hlodal červík, jestli čekat na rok 2020.

Čistě „náhodou“ :) jsme za pár dní jeli s rodinou na prodloužený víkend kolem autobazaru, kde měli Fiat 500e a ukázal jsem ho nadšeně rodince… a žena, jak jinak (v době když už naším druhým autem v rodině byl třídveřový čtyřsedadlový VW Beetle), pozdvihla obočí, jakže se tak asi nás pět vejde do tak "obřího" třídveřového auta. Musel jsem uznat, že je to pádný argument a po pár hodinách říkám „a co Nissan Leaf, je to neprodávanější elektromobil na světě a (Nissan) Micra byl 10 let Tvůj spolehlivý miláček“.

Za tři dny na to, :) počátkem dubna 2018, jsme koupili na inzerát zánovní Nissan Leaf 30 kWh, co měl najeto 20 tisíc a byl ještě více než sedm let v záruce.

A začátkem léta 2018 jsme pak instalovali na střechu našeho domu 5,6 kWp fotovoltaickou elektrárnu s baterií 14,4 kWh a ukládáním přebytků do ohřevu teplé vody. V dubnu 2019 jsme pak fotovoltaiku rozšířili na 9,98 kWp, baterii v domě na 19,2 kWh a díky tomu "uživíme" cca 11 měsíců v roce ze sluníčka spotřebu elektřiny domácnosti a od března do cca října dobijeme i dva elektromobily - kolem 80 % energie z naší střechy pak sami spotřebujeme.

 

A pak to přišlo


Najednou jsem zahořel vášní pro témata fotovoltaiky a elektromobility. Wow, už je to tady, ten mocný jaderný reaktor Sluníčko generuje čistou energii, která pak pohání naše rodinné auto. Auto, které je zábavně dynamické (ty rozjezdy na křižovatkách jsou skvělé), prostorné, plynulé, tichoučké pro posádku i okolí, nikomu nečoudíme pod nos a provozní náklady jsou šokujícně nízké. Najednou se spojily věci, které mám moc rád: dynamika, plynulost, tichost, nízké celkové náklady na provoz.

Co víc si od elektromobilu přát?
Pravda, bylo co zlepšovat:
A) Větší dojezd protože těch 170-180 km v létě a 120-130 km v zimě je OK na výlety po Česku, ale na rodinné cestování po Evropě to nebylo,
B) líbivější design, sorry Leafe…
C) dostupnější ceny.
První dvě přání se na trhu elektromobilů plní s krásnými, špičkově vybavenými, bezpečnými elektro auty, co reálně ujedou přes 400 km na jedno nabití, ale na lepší ceny nových elektromobilů si budeme muset podle mě počkat na rok 2025 a dál.
Naštěstí padají ceny jetých elektromobilů už dnes k 250 tis a méně, takže se aspoň takto blízká na časy.

V podstatě každý večer hltám novinky ze světa elektromobility a obnovitelné energie z mezinárodních serverů. A o Vánocích 2018 přišel impuls začít svoji radost z elektromobility zprostředkovávat skrze YouTube kanál https://www.youtube.com/c/electrodad, tento web electrodad.cz a na stránkách https://www.patreon.com/electrodad glosuji aktuální témata, pro která ve videích nemusí být prostor.

Cca 10x do měsíce skrze videa přináším nezávislé, praktické, daty podpořené pohledy na radosti a trendy v elektromobilitě a obnovených zdrojích energie.

Než jsem kanál v lednu 2019 založil, tak jsem nikdy nestál před kamerou, nikdy video nestříhal, nikdy needitoval web… a bylo to z počátku kapku znát na kvalitě. Doháním to nadšením, fakt mě to baví, jsem při plánování a tvorbě videa ve flow…
Aby kovářova kobyla nechodila bosa, tak Nissan Leaf počátkem roku 2020 nahradila Tesla Model 3 Long Range.

Vzděláním jsem mix elektroprůmyslovky, strojárny a ekonomky - pro Škodu Auto jsem v angličtině v lednu 2000 obhájil diplomku o marketingu pro ženy řidičky, čímž moje spojení s automobilovým průmyslem končí. Profesně jsem se jako konzultant, manažer a podnikatel vždy pohyboval ve světě technologií a financí. Ve světě v pravém slova smyslu: 12 měsíců Londýn, 2 měs. Dublin, 6 měs. Wisconsin, 9 měs. Moskva, 30 měs. Nanjing… služebně jsem navštívil San Diego, San Francisco, Seattle, Chicago, Mexiko, Belize, většinu zemí EU, Kypr, Dubai, Kuala Lumpur, Singapur, Hong Kong, Peking a Tokio. Píšu to proto, že jsem viděl a pracovně prožívám barevnost, rozmanitost světa, kultur, víry, dogmat a světonázorů.

Narodili jsme na jednom z nejkrásnějších, nejmírumilovnějších míst planety, v Česku. Rád bych svou malou troškou do mlýna přispěl k posunu přemýšlení a chování nás jako spotřebitelů. Zkusme našim milovaným dětem a generacím, co přijdou pro nás, životní prostředí přenechat aspoň v tak dobrém stavu, v jakém nám bylo dána do vínku.

Střih, je září 2023, z mého koníčku se dávno stal kůň, kdy se kromě všech večerů a víkendů tvorbě popularizačních videí o elektromobilech a čisté energii již dlouho věnuji i jeden pracovní den v týdnuJsem ve flow a mám radost z krásně rostoucího počtu více než 40 000 odběratelů, více než 10 000 000 shlédnutí na YouTube, Streamu, a Instagramu i desítek tisíc komentářů se zdá, že diváci ocení, že do nezávislé tvorby dávám srdíčko a s každým videem se snažím zlepšovat kvalitu obsahu i provedení.

Patrně jsem inspiroval první desítky tisíc lidí k pořízení fotovoltaiky nebo elektromobilu. Došlo ke znatelnému příklonu automobilek k elektromobilitě, byť cena nových elektromobilů je pořád velkou překážkou širší adopci. Konkurence utěšeně roste. Fotovoltaika zažívá obrovský boom.
Média dnes jeví zájem o mé názory na rozvoj elektromobility i obnovitelných zdrojů:
Videí vzniklo přes 550 a jsou dnes vždy výsledkem týmové práce (musím si hlídat, abych nevyhořel - ještě mě k milionu inspirovaných čekají roky práce):
  • data o elektromobilech, otázky pro rozhovory, novinky ze světa, a publikaci videí připravuje Jakub Franc,
  • za kamerou občas stojí a videa stříhá Matěj Vobořil, nebo Petr Mašek,
  • o moje sociální média pečuje a ten komu se lze dovolat je Petr Dobeš (+420 739 685 377),
  • autorem grafiky je Peter Varga.

Podpořte mne, prosím

Přímé měsíční náklady na tvorbu (přípravy, natáčení, střih, grafika, technika, sociální média, web), jsou přes 40 000 Kč měsíčně, a vedle 100+ hodin práce měsíčně, často dotuji tvorbu z rodinného rozpočtu.
Pokud vám moje motivace, cíl a nezávislá tvorba dávají smysl, prosím 🙏 podpořte mne:
- jako člen / podporovatel YouTube kanáluhttps://www.youtube.com/c/electrodad
- či jako Patron: https://www.patreon.com/electrodad
- nebo na přímo přes korunový účet: 2401894390 / 2010 (QR kód níže - upravte částku dle uvážení)

platební QR kód

Pokud mne chcete jako nezávislého autora nezištně podporovat jako firma a potřebujete vystavit daňový doklad, napište mi.

Jste společnost, která vnímá hodnotový překryv s mojí tvorbou a chce spolupracovat na komerční bázi?  Napište mi, resp. zde je kontakt pro spolupráce a média: +420 739 685 377 Petr Dobeš.

Děkuji, že jste dočetli až sem.

Mějte krásný energický den!

Jan Staněk
alias Electro Dad


jan.k.stanek@gmail.com 
P.S.: Děkuji za inspirace a přízeň. Prosím, chci být občas pro svoji rodinu víc "Dad" než "Electro" a tak není v mých silách poradit po mailu milionu lidí. Má videa odpovědi na vaše otázky většinou poskytují a pokud ne, položte dotaz v komentáři pod YouTube videem, kde často reaguji, resp. komunita sledujících vám většinou odpoví. Drobné konzultace poskytuji pouze Patronům (https://www.patreon.com/electrodad).